Lite trasiga och knasiga

Idag skäms jag över att vara svensk.
Tanken att doppa mig i choklad och färga håret svart har varit en återkommande tanke, för just nu skäms jag verkligen att jag ser ut som alla andra. Att jag ser ut som någon som skulle kunnat rösta på Sverigedemokraterna. Jag som svensk känner mig kränkt, fatta då hur "invandrarna" måste känna sig nu.

Grejen är den att jag aldrig har kategoriserat folk i "svenskar" och "invandrare" förut. För mig är alla oerhört viktiga, respektingivnande individer som vi delar skolor, arbeten, affärer, bussar, vägar... ALLT med. Det är individer jag umgås med, träffar varje dag, som är viktiga för mig och platserna där jag tillbringar mina dagar.  
Igår, i samband med att SD kom in i riksdagen målades en osynlig gräns upp mellan oss som bor i Sverige. Indvandrare på ena sidan, svenskar på den andra. Jag trodde ändå att Sverige var på väg att bli ett jämställt land, och kanske att vi var. Men på en kväll har vi backat i våran utveckling. Helt plötsligt står vi där vi var för tjugo år sedan. Jag hatar att jag står på fel sida.

Nu river vi väggen. Vi river ner SD och begraver dom. Varför inte begrava hela Skåne när vi håller på?


Att va söta men lika om bär vad är det att ha?
Lika annorlunda är inget fel att va
Om man är av någon annan sort.
Varför ska man kastas bort?

Kommentarer
Postat av: Anonym

DOM SKA MINSKA INVANDRINGEN OCH INTE KÖRA UT ALLA, LÄS LITE NOGGRANNARE DIN TJOCKA JÄVEL. blir irriterad på veganer som du

2010-09-20 @ 18:13:22
Postat av: julia

exakt vart i blogginlägget skrev hon att dem skulle "köra ut alla"? jag tror DU måste läsa lite noggrannare, blir irriterad på trångsynta, lättlurade, lättpåverkade, sinnesförvirrade, små människor som du.

2010-09-20 @ 20:17:18
URL: http://juliaellen.blogg,se
Postat av: Lina

Ursäkta, men ska du skriva en såndär kommentar kan du väl åtminstone skriva vem du är FEGIS! :@



Förresten Karin, bra inlägg :) <3

2010-09-20 @ 22:12:31
URL: http://linaedgar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag heter Ulrika Rooth.. jag glömde skriva mitt namn, ursäkta. Men jag blir så förbaskat irriterad.

2010-09-20 @ 22:33:52
Postat av: björn

Ulrika: Versaler och personangrepp gör dig inte särskilt trovärdig i sammanhanget. Helt onödigt. Fundera lite noggrannare

2010-09-21 @ 11:20:40
URL: http://november.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0