Esc 3

Norges låt.
Helt plötsligt inser jag att jag bara älskar den och måste spela den random all the time.


Alexander Rybak - Fairytale

Lite nördigt, men jag har lyssnat på några till bidrag idag. Lika bra att få det gjort idag när jag har haft tid, för sen börjar skolan igen och tiden kommer inte direkt finnas där... Dessutom är det ju makalöst roligt!

Kroatien

IGOR KUKROW - Lijepa Tena


Kära världen! Den andra semifinalen börjar med antagligen hela tävlingens smörigaste låt. Mycket vemod i den snygge sångarens röst. Lite joddling ala Kroatiens style. Samtidigt är den ganska fin och det kittlar till lite i magen. Jag tycker om hans blick och hur han målar hela Kroatien framför mina ögonlock. Även om jag har mycket svårt att tro på det här så finns det stor chans att Europa kommer älska det. Eller?

3 point


Irland

SINEAD MULVEY & BLACK DAISY - Et cetera


Här har vi ett tjejband som antagligen skulle passa bra på radion för det låter som Avril Lavinge eller Pink. Däremot att se dem live på scen fungerar nog inte. Den är glad och poppig och ganska värdelös i mina öron och jag är trött vid andra versen och innan höjningen. (som jag tycker om! Det är det bästa mer Eurovison, alla höjningarna!)

2 point


Lettland

INTARS BUSULIUS - Probka


Lettland har gjort det förut, tagit mig med storm och fått mig att rysa. I år blir det inga rysningar, men den är häftig. Den har något exotiskt över sig. Sen att det låter att de sjunger om Vodka är ganska coolt! (not)  Jag gillar refrängen, den påminner om något jag inte kan sätta fingret på och den får mig att trampa takten (tror jag i alla fall). Den skulle få mer plus om det vore på engelska, för om det är på engelska så känner man sig mer delaktig och man intresserar sig mer. Texten har faktiskt, undermedvetet, ganska stor betydelse...

3 point


Serbien

MARKO KON & MILAN NICOLIC - Cipela

Förspelet tycker jag verkligen om! Den fick mig att börja tänka på resan till Estland förra året och de första 20 sekunder tänker jag: det här kan verkligen bli bra! Här har vi min favorit år 2009. Sen öppnar mannen munnen och jag önskar att jag inte sagt något över huvudtaget. Jag kan inte avgöra om det är ett slags skämt, eller om han verkligen sjunger sådär. Att han ser ut som Adam Alsing med världens största afro gör inte saken lättare. Det enda som jag gillar är alltså förspelet, bakgrundsdansarna och när dragspelet plockas fram.  Det funkar ju inte... Besviken.org

1 point


Polen

LIDIA KOPANIA - I Don't Wanna Leave


Här har vi en vacker låt. Det brukar Polen ha, förra året hade de verkligen en hit med en amerikan om jag minns rätt. En riktig mixmegapol popballad där trummorna kommer till i den andra versen. Lidia är lätt en av de som sjunger bäst hittills, men jag blir lite trött på balladen. Jag blir sömnig men väcks till liv när slutet kommer. Då är det snyggt alltså!  

3 point


Norge

ALEXANDER RYBAK - Fairytale


Jag dör av lycka varje gång jag hör den här. Eller det var en lögn. Första gången tyckte jag att den var ok, andra gången tyckte jag att den var lite bättre och nu har jag till och med lagt in den på iPoden och får så där ont i magen av refrängen som är så läskigt bra. Jag får till och med gråtakänsla. Vet inte riktigt vad det är. Han är söt, och lyser som en sol, sjunger ashärligt, är jättehärlig på scen och hela uppträdandet är helt otroligt. Jag vet, en massa fjäsk för grannlandet igen. Men det är verkligen konstigt om den här inte går långt. Åh vad jag älskar när han spelar på fiolen! Folkmusik är verkligen min grej!

5 point (min första femma!!)


Cypern

CHRISTINA METAXA - Firefly


Musikvideo byggd på Twilight och Arn? En bra låt som jag kan tänka mig att lyssna på när jag åker buss. Skulle platsa bra i ett Grey's Anatomy avsnitt. och jag har mycket musik från den serien på min iPod. Den skulle vara ännu bättre om en grym kille skulle sjunga, eller om tjejen som sjunger hade tuffare röst. Hennes röst är lite tunn och det ger inte låten samma power som den skulle kunna ha. Trots det tycker jag om den, massvis. Låten är riktigt bra och hon är riktigt söt. Det kan myckes väl tyckas om av Europa.

3 point


Slovakien

KAMIL MIKULCIK & NELA POCISKOVA - Let' tmou


Fy vad otajt inspelningen känns. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Vem ska jag lyssna på? Musiken kör sitt race och sångarna känns som en helt annan låt.
Stopp ett tag. Inte så konstigt, när det visar sig att jag spelar Danmarks och Slovakiens låt samtidigt.. Hahaha!

Tillbaka till Slovakien. En vacker duett, ballad igen. Romantiskt, stilla, hjärtskärande.  Dock börjar jag längta efter något svängigt nu.  Det kan vara pågrund av flera ballader på raken. Så kommer jag antagligen känna när man ser det på TV och därför kommer den här låten gå oberörd förbi. Lite synd, för om man verkligen lyssnar är den mer än okej.

2 point


Danmark

NIELS BRINCK - Believe again


Jag brukar gilla Danmark stenhårt. I år har de hittat en kille som låter som Ronan Keating. En radiodänga som jag nästan tror att de redan börjat spela, för jag känner igen den. Med tanke på att jag gillar Ronan Keating tycker jag även om det här. Däremot var den inte alls som Danmark förra året. Danmark har ju haft många bra genom åren, och den här lyckas tyvärr inte lika bra... Lite tråkigt i jämförelse. Jag saknar glädje och att få hoppa omkring, en riktig feel-goodlåt. Dåligt med sådana i år :(

2 point



Klockan är mycket. Jag måste bädda, jag måste röja rummet jättefort innan jag ska sova.
Imorn är det faktiskt skola igen. Imorn orkar jag faktiskt inte...  Men vi har kör och det är kul! :) yeaappy!
Hoppas ni har läst det här (A)
tingelin tingelin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0