Del 1

Jag tänker inte ursäkta mig för det här, även om jag vet hur vissa av er sitter och suckar. Men vi alla är olika och vi har olika intressen. Eurovision är en av mina största och därför så skulle det kännas hemskt fel om jag inte skrev några rader på bidragen vi kommer att få höra i år. Ni behöver inte läsa, men jag tror allt att det finns ett litet schlagerintresserat monster i oss alla. Nu är tävlingen så bred och det finns oftast allt för alla smaker. Det är mer konceptet som är ogillat.


Ikväll är det första avsnittet av "Inför Eurovision Song Contest" och jag tänker skriva om låtarna i samma ordning som i programmet. Alltså inte alla 42 bidra samtidigt. Om ni vill nörda lika mycket som mig kan ni jämföra vad jag tycker med Perelli, Nielsen, Serneholt (stort under att hon ska vara med) och de andra. Tomas Lundin är med, finlandsvensk som jag beundrar djupt! Han brukar tycka om bra saker!


Här har vi de första bidragen!

  

Montenegro

Andrea Demirovic - Just get out of my life


Artisten: Ingen speciell röst, väldigt behaglig och sådär "jag hör på radio varje dag". Det låter som Alcazar. Lite i stylen och rösten är Hannas eller Tess. Dock klent i refrängen som borde ha den där riktiga uppskjutet!

Låten: Flera gånger påminner låten om Hot Stuff. Speciellt de första tongångerna. För övrigt är det en riktig uttjatad schlagerlåt. Jag som är ganska bra på schlager (utan att skryta) vet att det finns hundratals schlagerlåtar som har låtit såhär på senaste. Precis samma beat, samma pop- och dansdänga. Det som krävs för att den ska bli precis som de andra är en kort kjol och svalligt hår.

Betyg: Det känns verkligen som jag hört den förut. Jag tycker om nytt och är inte mycket för sådana här tuggummigrejor. Jag ser redan hennes uppträdande framför mig. Massa snygga dansare omkring sig och högklackade skor. Realistisk sett kan det gå hem hos européerna. De gillar pop och dans. Däremot tror jag att eftersom den inte hade något extra kommer européerna att glömma bort den redan med nästa låt eftersom den inte hade något speciellt alls.

2 points.



Tjeckien

Gipsy.zs - Aven Romale


Artisten: Han luktar oseriös. Jag har hoppats innerligt på att vi skulle slippa kalkoner, pirater och hoppandes estländare i år! Jag hade visst fel. Här har vi en man i supermandräkt som har en pipig röst. Ännu en "nu driver vi med hela jippot"-artist.

Låten: Skämtsam låt, låter mer som en hejaramsa än en låt. Eller som en Disneyfilm när filmens onda karaktär trollar med rykande häxblandningar. Pinsamt.
Betyg: Den här kommer inte gå vidare någonstans. Helt ute ur tävlingen från första versen. Vissa skämtlåtar kan faktiskt vara roliga, tex. We're the winners of eurovision (Lithuen 06). Men det här? - nicht!
0 points Antagligen, hoppas jag, noll även från Europa.



Belgien

 Copycat - "Copycat"

  

Artisten: En Elvis-wannabe som har kopierat en katt? Äh.. ja.. Lite för mycket wannabe i hans sätt att röra sig och se ut. Dock sjunger han inte som Elvis, men ändå sjunger han bra. Fin guldig kavaj måste jag få säga i musikvideon.

Låten: Det känns som en reklamlåt för en bil där det sitter en bebis jollrande i en barnstol. Dock bäst hittills. Tills det sliskiga sticket kommer. Och den har härligt 50-talsbeat, även om det inte är så jätte 50-tal. En låt som Brolle Jr skulle tackat ja till direkt, hans stil av låt.

Betyg: Ingen vinnare, men den kan mycket väl gå vidare. Eller, nej det tror jag inte. men jag sitter ändå här och svänger på höfterna (hur det nu går till sittandes) och det bådar gott!

3 points



Vitryssland

Peter Elfimov - "Eyes That Never Lie"


Artisten: Man känner igen låtarna som är med i Eurovision. För de låter likadant år efter år. Peter Elfimov ser lite sliskig ut, typiskt ryss konståkare, men han kan såklart sjunga. En stark refräng...
Låten: Som sagt, en stark refräng med flera snygga toner i. Oj! Där blev det visst lite gåshud på Karins armar. Dock en väldigt vitrysk vers och den känns nästan lika platt som hans hår.

Betyg: Med lite snyggare frisyr, kläder och bättre vers skulle den här lätt hamna på min iPod. Har jag sagt att refrängen är bra? Det är den verkligen! Refrängen bär ju upp den verkligen!! Galät!!

3 stjärnor nästan 4 på grund av refrängen!



Sverige

Malena Ernman - "La voix"


Artisten: Med tanke på att jag är svensk kan allt låta överdrivet uppskattat. Men Malena är hel klart en favorit. Hon har ju en helgrym röst som jag aldrig kan sluta att fascineras av. Att hon har så låga och så höga partier, men trots det är "bara" mezzosopran. Helt otroligt! Jag funderar starkt på att börja med opera, det är ju typ det häftigaste som finns!

Låten: Låten är verkligen klassisk på något sett. En melodi man känner igen sig i och som fastnar på hjärnan. Den gör helt enkelt intryck.

Betyg: Jag vill inte bli som Jenny och tro att vi inte har någon chans, för det har vi aldrig längre i Norden. Det är ju lögn! Titta på Norge förra året, då den tjejen kom top 10. Vi kan komma top 10 med La Voix, men att vinna kanske är att ta i. Däremot så är den här låten så olik Charlotte Perelli man bara kan komma och därmed tror jag klart och tydligt på ett bättre resultat än förra året. Det är bara att hoppas

4 points


Armenien
Inga & Anush - "Nor par"


Artisten: Låter som Britney Spears, popigt och magdansigt. Men ingen av de två damerna ser ut som några som skulle bjuda på en magdans...

Låten: Det här brukar gå hem. Dock inte i Sverige. En popig version av armenisk kultur och jag tror jag har satt på en sån där östeuropeisk musikkanal på tv?  Om man bortser från deras armeniska tongångar så kanske? Slutet är ganska coolt, då byter låten helt stil. Känns lite som om att den blir en helt annan låt och sådana där överraskningar tycker jag om.

Betyg: Trots en överraskning i slutet så kan jag verkligen inte stå ut med det här. Även om den lär gå vidare, för det är ju sådan musik som de tycker om de där länderna i den här tävlingen. Och vi ska egentligen inte klaga på att det är för mycket av deras musik, det är ju ens kultur man ska visa upp i sådan här tävling. Synd att Sverige har en sådan tråkig musikstil (men bra!) utan konstiga instrument och melodier...

2 points



Andorra
Susanna Georgi - "La teva decisió"


Artisten: Jag dör! Vilken mesig röst! Jag väntar med spänning tills hon tar och klämmer i. Det här kan sällan bli starkt?
Låten: Refrängen är influerad av Po-po-po-pokerface. Fast bara lite i smyg. Så himla mesig låt. Den skulle inte ens spelas på radion, med risk att bilchuafförerna somnar på direkten!

Och jag vet inte, men är det refrängen som kommer efter halva låten?

Betyg: Skojar ni med mig? Så himla långrandig låt. Om alla låtar skulle vara såhär skulle jag verkligen ha en anledning till att ge upp eurovision song contest.

0 points 


Schweiz
Lovebugs - "The Highest Heights"


Artisten: Här har vi årets första pojkband. De har en skön musikstil, men han som sjunger är lite slätstruken. Snygga är dom ju faktiskt, ett litet plus där...

Låten: En bra början, känns lite coldplay eller schweisisk kent?. Mitt knä börjar automatiskt röra sig upp och ner i takt. En bra låt, trots att den inte är sådär eurovisionaktig. Men säg mig, vad är det nu för tiden? Jag väntar på refrängen, och tycker att den aldrig kommer. Lite lam, men ändå, jovart. 

Betyg: Om det vore lite mer glöd i den skulle den vara riktigt bra. Fast jag tror att den kan bli bra live om de verkligen satsar stenhårt. 

3 points

Turkiet
Hadise - "Düm Tek Tek"


Artisten: Låter som ett Elena Paparizou-wannabe. Hadise är en typisk "kort kort kjol"-människa med högklackade skor. Jag kan se det välputsade dansnumret framför mig.

Låten: Har de där turkiskasvängarna i sig. (inte som shake it sheraim). Däremot tror jag att folk kommer tycka om det. Jag tycker om det, även om det är lite för popigt för min smak. Jag kan se att den här går vidare från semi, om hon nu kan sjunga lika bra live och ha ett snyggt shaka-shakanummer.

Betyg: Ingen speciell kommentar
3 points



Det var allt för denne gång.
Nästa vecka finns det nytt igen!
Nu ska jag kila och titta på Inför Eurovision. Christer Björkman in my he-aart.

pusshej

Kommentarer
Postat av: anna (i es2a)

jag älskar din blogg, äntligen någon som älskar eurovision lika mycket som jag. jag sitter alltid och gör sånna där listor hemma. men jag kan inte hålla med dig om tjeckiens bidrag, den är ju as bra, i alla fall musiken :D

2009-04-22 @ 19:50:17
URL: http://srcelupa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0