Följ Mig

Var på Följ Mig i helgen. En riktigt najs ungdomskonferens i Linköping och det tyckte jag om.
Det blev endel bra möten, mycket diskussioner, rundpingis och mycket tänkande. Umgås med vänner också, härlish.
 
Markus Ohlsson var där. Ni som inte har hört honom borde faktiskt ha det som ett mål i livet.
Han vet hur man får fram ett budskap sådär så att det verkligen landar på hjärtat. Han vet hur man får en att fundera och han vet hur man får en publik att skratta till vartannat ord. Så avslappnad i sig själv. Han står verkligen upp för den han är och det når ut.

På Följ Mig så funderade jag lite på ordet fördom. Det slog mig att fördomarna finns verkligen överallt, hela tiden.
Man dömer personer hela tiden.  "Han tycker ju så, det innebär ju att han är sån. Hon sa det där, det betyder ju att hon är sån. Titta på dom, de är nog sådär." GAAH vad jag är trött på det. Seriöst så är jag sjukligt trött på fördomar! De finns överallt. Även om det kanske inte är meningen, så finns dom där hela tiden.


En sak som jag ofta får vara med om när jag berättar om min beundran till bandet The Ark är att höra "men han är ju bög" . Frågan dyker upp, är han dålig på grund utav det? Gör han dålig musik på grund utav hans läggning? Är han en sämre människa för att han klär sig i glitter och paljetter? Haha! Det är ju löjligt. Varför skulle en homo vara sämre än en hetero?


Nu när det är val i USA (som förövrigt är tusen gånger intressantare än sveriges politik någonsin) så är ju Obama nära att bli den första svarta presidenten i USAs historia. Tyvärr så är det redan grupper som planerar att få ner honom från presidentstolen. Bara för att han är svart och vill se ett land där folk från olika nationaliteter kan vara sams. Trots hudfärg, tankar, åsikter så vill han ge hela befolkningen i USA en chans till att trivas.
Men de där grupperna som är emot honom påstår att Obama vill ta bort det amerikanska. Varför? -Han är ju svart.


Varför skulle svarta inte vara lika smarta som vita?
Varför skulle en homo vara sämre än en hetero?
Varför skulle vissa vara sämre än andra?

Pinsamt egentligen. Varför ska jag ens behöva ta upp det här i min blogg? De är ju också människor!


Jag önskar alla ser varandra för de individer de är, varken de är bögar eller svarta (som bara är exempel i denna drös av fördomar som finns)
Ta ner himmelriket till jorden snackades mycket om på Följ mig och då undrar jag: kan det bli i närheten av något  himmelrike så länge vi inte accepterar varandra?

Är det inte bättre om vi lär känna en person innan vi tar beslut om hur han/hon är?
Jag blir ledsen av att höra hur människor dömer andra, om jag vet hur dessa ser ut på insidan. Bara för att de andra inte har tagit tid att lära känna en person eller ens en gång haft tid för det. Första intrycket är såklart viktigt, men det säger inte allt. Det är bättre att lägga ut tid på att få en riktig bild av en annan. En bild utav insidan är mycket mer betydelsefullt än första intrycket.

Jag påstår inte att jag är bättre själv. Jag tror bara att den här världen skulle vara ett steg mot något bättre om alla får vara den man är. En något lyckligare värld.



Kanske.




Jag beundrar dom som står upp för sig själva.
Beundrar Markus Olsson, Obama och Ola Salo.

Även om Ola är bi, klädd i paljetter och fjädrar så är han en av de klokaste jag stött på. Inget fel alls på den snubben över huvud taget.
Varför ens ha fördomar egentligen?


det var bara en tanke.


break my heart for what break yours.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Skit bra skrivet, Karin. Verkligen SKIT BRA! Jag kan inte annat än att hålla med dig helt och hållet.

2008-11-03 @ 22:41:48
URL: http://johaznak.blogg.se/
Postat av: poff

...everything i am for your kingdom's cause. superbra låt verkligen.



"kan det bli i närheten av något himmelrike så länge vi inte accepterar varandra?" oerhört klyftigt sagt, det är ju så. jag tror inte att det kan det.



jag ser det här varje dag i skolan, och åååh jag vill få en förändring!

2008-11-04 @ 17:24:30
URL: http://poffy.webblogg.se/
Postat av: Jenny

SHE'S BACK



du har så rätt.

fördomar = blä

ola salo = mums



så är det bara

2008-11-04 @ 17:32:08
URL: http://jespettersson.blogg.se/
Postat av: Lindi

Hej karin :D:D saknar dej något grymt. skulle bara påpeka att markus ohlsson är grym har hört han tala ett par gånger! puss på dej

2008-11-09 @ 09:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0