Semifinal 2

"Om jag får bestämma så ska alltså Armenien, Azbadjan, Ryssland och Hercegovina/Bosnien absolut gå till final!" Stod det i mitt blogginlägg om semifinal 1. Kolla vad rätt jag hade, för alla dess länder gick vidare + 6 till såklart. En bra tävling och jag har fastnat ännu mer för Bosniens låt. Den känns verkligen så cool!


Den andra semifinalen äger rum torsdagen den 22 maj.
En hektiskt kväll för min del. Först ska skolkören ha konsert, och sen så ska jag o min kvartett spela lite på en annan tillställning. Jag kommer nog hem för sent för att se Charlotte. Ingenting jag sörjer över, jag har sett uppträdandet många gånger och hört låten ännu fler gånger, men låten är faktiskt favorittippad. (Då tänker ni: som Carola, som The Ark... Men det är faktiskt sant!) I Belgrad där festen håller hus så sker en egen röstning just nu och Perelli ligger etta. Tänk om hon tar hem segern två gånger! Första kvinnan någonsin och kvinnor kan ju! ;)

Här kommer i vilket fall torsdagens bidrag + Danmarks låt att se.
Läs, lyssna och njut! 

1. Island
Låt: This is my life Artist: Euroband

Kvällens tävling börjar med en riktig eurodisco låt utav vårat grannland. En låt som känns rätt på nattklubbarna och den är riktigt bra, men inte i det här sammanhanget och inte i min iPod. Killen som sjunger har en snygg, men enkel röst. Det låter som en E-type låt, iaf just när de sjunge "This is my life". Men vilken..? hm.
Mitt betyg: 2

2. Sverige
Låt: Hero Artist: Charlotte Perelli

Hur många gånger har man inte hört låten nu? Men den blir nästan bara bättre och bättre, så det är tur att man får tjuvlyssna på låtarna innan. Jag tycker verkligen om framträdandet, att det är svartvitt kommer jag liksom alltid tycka är ashäftigt. Sen hur Charlotte ser ut är en annan sak. Jag tycker fortfarande att hon kan skippa sin Afrodite-klänning, eller iaf ta bort korsetten som gör att hon ser så fruktansvärt smal ut. Men det är en stark låt, och det känns faktiskt som om det här kommer funka... Eller? ( En annan sak som är häftig är vid 2,15, när Charlotte och kören gör några mooves med huvudena.. Yeaah!)
Mitt betyg: 4

3. Turkiet
Låt: Deli Artist: Mer ve Ötesi

En rocklåt, av ett rockband. På turkiska. Det kan låta bra, men det blir lite platt och tråkigt. Det ger inget större intryck. Där emot är det grymt bra verser. Det går i lite moll, och det ger en turkisk, modern och unik känsla.
Ja, en bra låt! Men i längden blir det inget som sticker ut..
Mitt betyg: 2

4. Ukraina
Låt: Ani Lorak Artist: Shady Lady

Charlottes största motståndare den här kvällen sägs det. Tyvärr kan jag inte höra vad det är som den här Ani Lorak har? Det är en poplåt, men refrängen känns så himla mycket "det här har jag hört förut". Låter som September eller nån... Och i videon är hon så avklädd så att man börjar undra om det verkligen är låten hon tävlar med?
Nej. Trots att den här låten är favorittippad och kommer att bli en stor radiohit så är det så långt ifrån en karin-låt som det kan bli. Dessutom blir den lite uttjatad i längden. Den kommer lyckas men för mig för den bara...
Mitt betyg: 2

5. Lithuaen
Låt: Nomads in the night Artist: Jeronimas Milius

Här har vi en låt som skulle kunna vara tagen ur Jesus Christ superstar. Den känns väldigt mycket musikal och han ser ut som om han skulle kunna vara Jesus i JCS, fast klädd i skinnbyxor.
Det låter faktiskt bra tycker jag faktiskt (fast det tycker inte inför eurovision programmet). Några sura toner dyker upp, men jag tycker den är maffig.
Tyvärr går den väl inte långt, det är ju inte eurovision direkt...
Mitt betyg: 3

Albanien

Låt: Zemrën e lamë peng Artist: Olta Boka

En rosa 16årig tjej som påminner grymt mycket om Sibel. Videon är ganska cool, men det är typ 100 pers med i den och på scen får de endast vara 6...  Därimot tycker jag att hennes klänning är hemsk! och låten är inte alls bra, något försök att vara en rockballad, men hon har sådan tunn röst så att det känns bara blä.
Amy Diamon, som är 16 är MYCKET bättre. Hon har ju iaf en unik röst...
Mitt betyg: 1

Schweiz
Låt: Era stupendo Artist: Paolo Meneguzzi

Rockballad som är grymt bra. Versen är verkligen snyggis, och refrängen är trallvänlig och glad.
Jag gillar det verkligen! Men den liknar fruktansvärt mycket Amy Diamons - It can only get better, det kanske är anledningen till att man sjunger med direkt, det är bekant. Yeeeah! I like it!
Mitt betyg: 4

Tjeckien
Låt: Have som fun Artist: Tereza Kerndlová

En disco-pop låt, som utspelar sig av en servitris.
Den är tråkig och hemsk, man bara tänker på att man har hört likadant många gånger, en typisk idrottslektions-låt.
Och refrängen är så hemsk. Fun - run - sun. NEJ tack!
Mitt betyg: 1

Vitryssland
Låt: Hasta la vista Artist: Ruslan Alehno

En söt kille som har en av de mest uttjtatade titeln. Hasta la vista. Jag minns fortfarande en kille som sjöng "Hasta la vista, baby" och det är ett av mitt starkaste eurovisionminne. Här har vi det igen "Hasta la vista baby". Men det är bra, trots att hans engelska är lika med skit så är det här pop och schlager. Det är trallvänligt som tusan. Jag lyssnade nyss på låten, lämnade datorn för en stund och gissa vad det var för strof jag sjöng?
Den sätter sig på hjärnan, men på ett positivt sätt. För mig får den här gå lite längre!
Mitt betyg: 4

Lettland
Låt:  Wolves on the sea  Artist: Pirates of the sea

Här är det pirater som inte riktigt platsade i Pirates of the carribean. Det låter österrikiskt, trots att det är svenska upphovsmän... Den försökte komma med i sveriges tävling, men ratades och sedan gick och vann i Lettland!
Jag tycker verkligen inte om det! Och det är en jättedålig sångerska som ser ut som Linda Bengtsing, speciellt i profil. Jag vet inte vad ja ska säga om den här, den är ju inte dålig, men det känns som ett större skämt eftersom de springer runt, utklädda som pirater, med dödskalleflaggor. Den har en höjning iaf, så den känns iaf något schlager...
Mitt betyg: 3

Kroatien
Låt: Romanca Artist: Kraljevi Ulice & 75 Cents

En riktigt söt farbror i början, som kallar sig 75 cent. Det avslöjar ju iaf hans ålder...
Det är folkmusik, nationalmusik.. eller vad heter det? Det låter härligt, trots att det är män utav den äldre åldren som sjunger. Men tråkigt på scenen...eller? Jag tror att den kommer gå långt.
En annan sak, jag älskar videon. Den är så konstnärlig!
Mitt betyg: 3

Bulgarien
Låt: DJ, take me away Artist: Deep Zone & DJ Balthazar

I videon så dansar de riktigt coolt, och jag hoppas verkligen att de dansar lika coolt på scen. Den här låten påminner om supermario musik..
En annan sak är att det tar en hel minut innan sångerskan börjar sjunger, men det låter bra när hon öppnar munnen. Jag tycker om det, men det känns som om det kommer bli konstigt på scenen, med en supermariodiscolåt. 
Mitt betyg: 3

Danmark
Låt: All night long Artist: Simon Mathew

Det här tycker jag om så ofantligt mycket! Den danska versionen av Måns Zelmerlöv, och jag tvekar inte en sekund på att det skulle bli asbra om Måns eller kanske Andreas Johnsson skulle sjungit den här.
Simon har en assnygg röst, som jag förknippar lite med Gavin Degraw (en av mina största musikidoler, som sjunger en helt annan musiktyp)  och jag diggar och trallar med. Refrängen är verkligen så klyschig, "Celebrate good times, come on" men det är ju asbra! Och det ser bra ut!
Den skulle passa in i en reklam är ett utav de första tankarna jag får. I löööv it!
Mitt betyg: 5


All night long - Simon Mathew


Georgien
Låt: Peace will come Artist: Diana Gurtskaya

En blind tjej som har en ganska tunn röst, sjunger om fred och det låter popigt och tjejigt.
Ändå så är refrängen ganska bra, jag önskar bara att hennes röst skulle ha lite mer kraft, för det blir ganska slätt...
Låter lite som Tatu, fast Tatu var bättre ;)
Om den får ett bra framträdande kanske... ?
Mitt betyg: 3

Ungern
Låt: Candlelight  Artist: Csézy

En låt som inte ger mig ett endaste intryck. En kvinna som låter som en man, tills låten börjar på riktigt. sjunger en hjärtekrossande ballad och är bara allmänt tråkig.  Refrängen känns som någon Celine Dion, filmmusik. Men trååååkigt!  Verkligen inget djupare intryck!
Mitt betyg: 2

Malta
Låt: Vodka Artist: Morena

Låten börjar liksom aldrig... Inte i videon.. Europop som handlar om Vodka, se titeln.
Sångerskan har ganska cool röst men den här poplåten blir liksom tråkig. Fast som sagt, en väldigt cool, mörk och dov röst ^^
Mitt betyg: 2

Cypern
Låt: Femme fatale Artist: Evdokia Kadi

En konstig låt som låter gammal schlager. Den viker ut mot alla andra och är på så sätt ganska cool. Att det kommer gå hem, förvånar mig inte, fast hos mig så ger den inga djupare intyck.
Mitt betyg: 1

Fyr Makedonien
Låt: Let me love you Artist: Tamara, Vrcak & Adrian

En låt som låter precis som vilken Justin Timberlakelåt som helst. Ett pojkband och en sångerska med tunn röst och ful stil. Hemskt tråkig!
Mitt betyg: 1

Portugal
Låt: Senhora do Mar Artist: Vânia Fernandes

Okej slutlåtarna på den här semifinal 2 är verkligen inget att ha. Portugals låt är tråkigast! Men den har ju ett plus, en kör/dans-kille som är jäääättesöööt. Fast det låter falskt i kören....
Mitt betyg: 1



Om jag får bestämma går Sverige (såklart), Vitryssland, Kroatien, Schweiz och DANMARK vidare!
Det blir och att se om jag har lika många rätt i semifinal 2.

Det kommer om finalens låtar inom kort, alltså de 5 som har direktkvalificerat sig. Jag hinner inte skriva alla eftersom det är fullt upp imorgon, fredag och hela helgen.
Men härligt att festen är igång, i år igen!

Hasta la vista!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0