Semifinal 1

För er som tänkte banka er framför TV:n på tisdag, imorgon. 
Liksom förra året tänker jag betygsätta låtarna, mellan 1-5. Bäst är 5 och det finns faktsikt en femma..
Sen bjuder jag på två videosar också, en från Dima Bilan och en från Bosninen/Herzegovina som verkligen har fått till det i år, på sitt konstiga sätt..
Ja. Varför tar du inte och går in på youtube eller Svt och lyssnar på låtarna och läser vad jag har skrivit.
Det kanske finns något intressant.

Enjoy!

1 . Montenegro
Artist: Stefan Filipovic Låt: Zauvijek volim te

Titeln betyder jag älskar dig för evigt. Gullig titel och Stefan är verkligen söt.
Det är poprock och Stefan har en lite raspig röst som påminner om något ja inte kan sätta fingret på.
Det är bra, men kommer det inte bli lite tråkigt på scen?
Mitt betyg: 2

2. Israel
Artist: Boaz Mauda Låt: The fire in your eyes

Han låter lite som en tjej, och han sjunger på hebreiska som är helt obegripligt, mycket sch-ljud som nästan är lite störande. Eller sjunger han på engelska? Han verkar byta, titeln är ju på engelska.. hm..
Jag tycker att den här balladen är bra och refrängen är grymt bra, trallvänlig och snygg. Dessutom får man en Israeltouch. 
Mitt betyg: 3 

3. Estland
Artist: Kreisiraadio Låt: Leto svet

Värdelös! en humorlåt som påminner om "we are the winner of eurovision" om ni minns den?
Fula äckliga gubbar, men samtidigt blir den rolig ^^ De dansar väldigt roligt, men bakdansarna är väldigt störande. Blonda smala tjejer i glittrande bikini och dansar med flaggor.. Öh?
Nej, det är en låt som inte har nån chans (eller den borde verkligen inte ha det!!)
Mitt betyg: 1

4. Moldavien
Artist:
  Geta Burlacu Låt: A century of love

En låt som uppskattades utav Babben Larsson, i SVT:s program, men seriöst går det att hitta en tråkigare låt?!
Det händer verkligen ingenting. NEJ! Dessutom sjunger jazzsångerskan himla dålig engelska.
Mitt betyg: 0

5. San Marino
Låt:
Complic Artist: Miodio

San Marino som gör sin debut i den här klassiska tävlingen. Ett pojkband som sjunger på ett obegripligt språk. Lite U2 inspererat, iaf ser sångaren ut som en yngre version av Bono.
Jag är helt galen i refrängen, men trots att den har en bra refräng är verserna jättetråkiga och det händer liksom aldrig något.  Men pågrund av en riktigt bra refräng så får den en 3:a.  Sen älskar jag (spola fram till 2,10), som är galet snyggt.  
Mitt betyg: 3

6. Belgien
Låt: O julissi Artist: Ishtar

Hahaha säger jag bara. En tjej som sjunger jättegulligt och det känns som en låt tagen ur någon Disney-film. Fast hon sjunger inte bra, det låter lite surt. Fast hon är ju jätte söt! Dessutom en sak att tillägga: det är ett påhittat språk!
Mitt betyg: 2

7. Azerbadjan
Låt: Day after day Artist: Elnur & Samir

Det börjar med lite opera som ängeln sjunger, men sen händer det grejer. Det blir rock och en djävul dyker upp.
En riktig cool låt och det känns som om man har hamnat i en musikal, ja, det är verkligen en musikaltouch. Ängeln sjunger sjukt snyggt! Jag gillar det här, även om det kanske inte känns så eurovision, eller radiohit som eurovisionlåtarna brukar bli. Hoppas bara att den här låten kan bli bra live!
Mitt betyg: 4

8. Slovenien
Låt: Vrag naj vzame Artist: Rebeka Dremelj

En helt värdelös discolåt, med en snygg tjej som sjunger precis likadant som 100 andra. Det här har man hört verkligen 150 gånger och det känns så uttjatad. Nej. Det värsta är väl att det kommer gå långt, bara för att folk har hört det här förut. men snälla. NEEEJ!
Mitt betyg: 0

9. Norge
Låt: Hold on be strong Artist:  Maria Haukaas Storeng

En tunn låt, men verkligen en av de bättre. Marias röst låter väldigt vanlig, men hon är grymt söt och det här är ett av de bättre bidragen från norge (fast WigWam och Jostein Hasselgard förblir de bästa från vårat grannland!)
Men jag håller fast vid att den är lite tunn, fast sluttonen är jättecool. (sådär så att man måste spola tillbaka) Det är just vid den tonen låten lyfter, synd att den är i slutet bara...
Mitt betyg: 3

10. Polen
Låt: For life Artist: Isis Gee

En överblonderad amerikans tjej. Fin låt som säkert kommer uppskattas, men det är så lite jag som möjligt så därför så... nope.  Hon låter som Marie Picasso, fast hon har lite mer ojämnare röst.
Får jag gissa på att Mariah Carey är den största idolen? Det låter verkligen som Careys ballader...
Mitt betyg: 2

11. Irland
Låt: Irelande douze pointe Artist: Dustin the Turkey feat Kitty B

Discolåt som sjungs av ett kalkonhuvud. Det här med att löjla sig blir verkligen bara större och större och man får se det många gånger i år! Den är verkligen pinsam och så himla larvig. Årets kalkon med andra ord! Dessutom driver dom med hela tävlingen och tyvärr kommer det väl att gå hem.
Betyg: 1

12. Andorra

Låt: Casanova Artist: Gisela

Videon härmar grey's anatomy när meredith grey trillar i vattnet... Men till låten.
Poplåt och den är ganska okej. En tjej som sjunger om Casanova och det låter lite som om "det här har jag hört 100 ggr förut". Men den är trallvänlig och glad.
Betyg: 3

13. Bosnien/Hercegovina
Låt:  Pokusaj Artist: Laka

Så himla härlig. För det första ser framträdandet som taget ur The Wiz eller nåt.
Förutoma att det är ett obegripligt språk plus att de ser ganska löjliga ut på scen. De skämtar till det på scenen, gör ett konstnärligt framträdande men trots det har de en bra låt med en grym refräng! Och att det går en höna på scenen är bara så coolt! En egen låt som är verkligen fantastisk om ja får säga det själv. (tyvärr så lär väl inte Europa hålla med om det) .Engelsk version vore kul att ha, lite lättare att sjunga med på den coola refrängen.
Betyg: 4 


Dra mig baklänges! Jag hittade den på engelska, fast det är ingen stark egelska. 
Men ja bjuder på den här videon.
Om ni inte klarar av att se på dom, blunda och lyssna. Det är en great låt :D

14. Armenien

Låt: Qele Qele  Artist: Sirusho


En av de starkaste och jag verkligen älskar den här låten.
Hon som sjunger är jätteduktig och det är en jättebra  poplåt, tycker då jag som kanske inte brukar lyssna på popigaste radiomusiken. Qele-qele . Den har en grym refräng och videon är jättecool (så det är att hoppas på ett lika bra på scen) En riktig popprinsessa men som behåller det armeniska och jag tror verkligen att det kommer gå hem. Härlig melodi, därför får den högsta betyg av mig!
Mitt betyg: 5

15. Holland
Låt:
Your heart belongs to me Artist: Hind

Upptempo låt utav ytterliggare en tjej. Fast jag tycker att den känns väldigt svag och tråkig.
Mitt betyg: 1

16. Finland
Låt: Missä miehet ratsastaa Artist: Teräsbetoni

Ännu en gång satsar finnarna på hårdrock men den är långt ifrån Hard rock hallelujah med Lordi.
Inget för mig, och inget för Europa heller tror jag. Den kommer kanske gå till finalen, bara för att det finns några hårdrockare där ute i europa, men den lär inte vinna.. För den är inte alls bra.
Mitt Betyg: 1

17. Rumänien.
Låt:
Pe-o margine di lume  Artist: Nico & Vlad

Smörigt. Börjar med en kille som sjunger för fulla halsar i operastil, sen kommer en tjej som sjunger lite popigare.
Det låter fint, det gör det. Men det känns lite gammalt och uttjatat. Njaaaa.
Mitt betyg: 2

18. Ryssland
Låt: 
Believing Artist: Dima Bilan

Dima Bilan. Den killen skrev jag om här om dagen! För några år sedan var han med i Eurovision med "Never  let you go"
För det första: han är så snygg så att jag tror att jag DÖR! För det andra så är låten verkligen jättebra, eller den blir det. I början är den inte bra alls, han har egentligen ingen stark röst och ett väldigt fult vibrato, men ändå så lyckas den här låten bli grymt bra.  Det finns vissa saker som han gör jättesnyggt i låten, han gör något häftigt strax efter 2,08 och så sjunger han en assnygg ton i falsett strax efter 2,30. Och den sluter snyggt med massa "stop me"
Fast jag står fast vid att  "Never let you go", som kom på en andra plats var 100 gånger bättre (då fattar ni hur bra den var!) så tycker jag om den här låten.. eller Dima kanske (A) Dessutom läste jag nyss i en blogg att konståkaren Evegini Pluschenko ska vara med, och han är asgrym! Dima gör verkligen häftiga uppträdanden, tex förra gången då en balletdansös dök upp ur pianot.. Niiiice.
Mitt betyg: 4




19. Grekland

Låt: Secret combination Artist: Kalomira

Det jag har tyckt om med Grekland de senate åren är att de har kunnat ha en popig bra låt, fast med den grekiskan feelingen i. Här  har de liksom missat det..
Sångerskan är från New York egentligen, men har grekiska rötter. Jag tycker att man borde höra dom bättre...
Det påminner mycket om Rihanna, som inte är en av mina största idoler, och videon är verkligen skitful.
Så nej tack till grekland i år, lite besviken är jag, för Grekland brukar vara bra!
Betyg: 2



Om jag får bestämma så ska alltså Armenien, Azbadjan, Ryssland och Hercegovina/Bosnien absolut gå till final!
Det blir bara att kolla och se om jag kan få några rättt ;)
Det kommer om semifinal 2 imorgon eller på onsdag. Då ska ju våran Perelli tävla....
Fortsättning följer med andra ord ;)

Kommentarer
Postat av: Vronkan

Haha. Vad roligt! Quele, quele var en av mina största favoriter förra året också! :)

2009-03-01 @ 19:28:39
URL: http://jvil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0