Esc 2

Så var det dags igen. Jag ska avslöja vad jag tycker om 9 nya europeiska bidrag. Vi är fortfarande i första semifinalen, men nu är det den andra delen jag ska berätta om.

Jag har faktiskt fått lite creeds för mitt första inlägg, om de 9 första låtarna. Kan vara bra för er ogillande människor att veta, jag är inte den enda som är helt dum i huvudet och lägger ut åtskilliga timmar på det här!  


Mina största frågor inom sammanhanget just nu är:
1. Vad ska man göra för att ta Serneholts plats i "Inför Eurovision"? Hon har verkligen inga bra eurovisonerfarenheter (kom på sjätte plats i delfinalen) Bättre att ta med mig istället, som aldrig ställt upp, och har (för att vara väldigt egotrippad!) väldigt bra åsikter!

2. Hur gör man för att Christer Björkman ska läsa min blogg och förstå ovanstående? Om han nu av någon anledning skulle läsa det här så tycker han nog att jag är dryg som skrev ovanstående, för han har ju ändå valt ut Serneholt... Hälsa till Kagemark föresten, Christer!  Han är den bästa jag någonsin sett i melodifestivalen! (Kagemark är Chrilles pojkvän som är med i huskören i melfan, jag vill också vara med i den)


Here comes the sun (songs)


Israel

NOA & MIRA AWAD - There Must be another way.


Början påminner mig om Hair. Ni vet musikalen. Jag blundar och ser flowerpower framför mig. Men sen börjar låten och det är tunt och inget speciellt alls. Jag saknar power, något som får mig att rysa till eller få ett litet slag i magen. Det är en fin melodi och texten känns djup när de sjunger på israeliska. Härlig stämsång måste få tilläggas! Att sjunga på israeliska var förra årets bidrag från israel grym på har jag för mig. Men det räcker inte för den här.
1 point


Bulgarien

KRASSIMIR AVRAMOV  - Illusion


En musikvideo som härstammar från Arn. Så kommer det antagligen inte se ut på scen.. Discooperapop. Bra låt, men en dålig sångare som har lite svårt att sjunga i falsett (eller opera som det ska föreställa). Det kunde varit mycket snyggare faktiskt med en mycket mer erfaren sångare.  Nej, Bulgarien har ingen höjdarlåt till skillnad mot andra år (kanske inte förra årets jujussi)  Inte jämför med andra år...

1 point


Island
JÓHANNA GUDRUN JÓNSDÓTTIR - Is It True


Söt tjej, fin ballad. Ser väldigt nordisk ut och låter framförallt väldigt nordisk! Lugnt och stillsamt, som det måste bli ibland i den här tävlingen. Och den är väldigt snygg för att vara en ballad. (Vi gillar att hylla de nordiska länderna!) Fast ändå har den inget särskilt, hon har ingen utrålning och det låten kan vara mest stolt över är höjningen (som är  ett måste i eurovision!) Låten kan lyckas, den skulle gå till finalen i Sverige. Men man vet ju hur populära Island är i Eurovision...

2 point


Makedonien
NEXT TIME - Nêsto sto kje ostane


Kimme är med i makedoniens bidrag?! Haha, Seriöst så är sångaren ganska lik honom. Ser ut som ett Lejon! Gitarristen är också lik (och det kanske inte är så konstigt, nu när jag har fått reda på att de är tvillingar). Riktigt bra låt!  Den är glad och man vill hoppa upp och ner till den. Dock låter han så vemodig när han sjunger. Jag längtar efter en engelsk version (även om jag tycker om att länderna sjunger på sitt moderspråk
3 point


Rumänien

ELENA GHEORGHE - The Balkan Girls


Vad ledsen jag blir när tjejerna i den här tävlingen har så tunna röster! De kan ha riktiga hitlåtar, men deras röster är som luft. Tjejerna kan sjunga men har verkligen inte "det".  Det värsta med Rumäniens låt i år är att det inte ens är en hitlåt. De har skickat en medelmåtta till tjej och en riktigt lame låt. I videon dansar de, men det är inte ens en danslåt. Den har inte riv, men är ingen ballad. Jag vet inte, men det är riktigt dåligt.

1 point


Finland

WALDO'S PEOPLE - Lose control


Discopop, olikt från Finlands sida men roligt! Jag tycker om refrängen men sen när versen kommer och Finalnds svar på E-type sjunger så känns det helt plötsligt så himla tråkigt och framförallt så himla gjort! Även om det kanske inte är så vanligt i Eurovision Song Contest.

Men när tjejen börjar sjunga igen så tycker om det. Den här gången när jag hör det, och kanske när det är liveframträdande. Men om den spelas på radion lär jag med stor säkerhet stänga av radion direkt... Förlåt Finland!

1 point

  

Portugal

FLOR-DE-LIS  - Todas as raus do amor

  

Riktigt mysig. Dock inget för mig och inget för Europa. Versen är lite för lam, men när folktonerna kommer så blir man glad och det spritter i kroppen. Det är för fiolen, bongosarna, flöjten och dragspelet Portugal får poängen och det är något med det som jag gillar! Vart är folkloren?

2 point


Malta

CHIARA - What if we


Hahah, pappa snackade om det här om dagen. Brukar det inte vara en stor kvinna från Malta varje år? Varje år kanske var en överdrift, men det är tredje gången hon är med och tävlar. Och hon sjunger lika fint den här gången och har en spännande, exotisk ballad. Den känns som soundtracket till scenen där tjejen och killen tillsist får varandra och hästar galopperar omkring. Väldigt spännande låt och jag tycker om den jättemycket.

4 point


Bosnien & Hercegovina

Regina m&t - Bistra voda

  

Sångaren ser väldigt spännande ut och det är låten också. Dock har jag svårt att få grepp på den. Det finns en del snygga partier och det är nästan lite gåshud mitt i låten i cirka två sekunder. För övrigt är den som titeln säger: bister. Inte alls som förra året då B&H var en glad, töntig fantastifull låt. Och även min favorit! Förövrigt undrar jag hur man uttalar Hercegovina?

2 point


Snart. Alltså snart kommer den tredje delen som är från Semifinal 2.
Hoppas det finns bättre låtar där än i första semifinalen som inte hade mycket bra alls.
Men om jag får hoppas går Sverige (såklart), Vitryssland (som hittills varit bäst i år!), Makedonien, Island, Malta, Belgien, Schweiz och Turkiet. 
Det återstår att se nästa vecka!
Och om ni ser Christer B, tipsa om min blogg då!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Här-sä-gå-viiiiii-na.

2009-05-17 @ 17:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0