Do you hear?

Idag hade vi våran första ljudtekniklektion. Väldigt trevligt måste jag få säga, eller? var det det?
Micke, våran lärare, satte på ett ljud i början av lektion. Ett evigt pip. Ni vet alá mobiltelefon som massa små störda ungar brukar lyssna på bara för att störa, ett sådant pip.
Hela lektionen pratade han och vi satt och antecknade när han pratade om örats uppbyggnad och funktion. Med det där fruktansvärda pipet bakom.
Ibland var det visserligen helt okej. Man kunde koppla bort det, men sen efter tio minuter så hörde man det igen. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (...)
Vi började prata om tinnitus och Micke har tinnitus 24/7. Han frågade om vi tyckte det var jobbigt med pipet: ja kom vi fram till. Han satte på ett ännu värre "så här låter det för mig". Högre decibel. Kan man verkligen leva med det där?

Okej, nu har jag verkligen förstått allvaret. Man ska inte topsa öronen för öronen mår bra av vaxet och topsen kan bryta av hårstråna i öronen som har überviktigfunktion!  Man ska inte överrösta tåget med iPoden. Man ska inte höja ett litet snäpp när det kommer en ny bra låt. Och man ska inte höja ytterliggare ett snäpp vid nästa bra låt.
Man ska inte vistas i någon orkester eller ensemble utan öronproppar.
Nej, öronproppar ska bli mitt nya must have. Ungefär som Paris Hilton gick runt med sin chihuahua ska jag tralla runt med öronproppar, som om det vore lika coolt. För det värker i mitt öra sedan den där lektionen och det där pipet. Och det finns så många omedvetna ljud så jag funderar på att sluta med alltihop. Inte titta på TV, inte sitta vid datorn, sluta lyssna på musik och så vidare. Det är ju helt värdelöst att förstöra öronen och gå runt med världens tjut... (eller, är det det?  ;))
Dock är jag säker på efter den där lektionen att jag kommer få tinnitus nån dag. Men jag kan förhindrat!!

Jag blir så störd på att allting ska kosta så mycket. Ett riktigt bra öronproppar kostar runt 2500 kronor.

Så var rädda om öronen gott folk!
Sjukt värd lektion!!  Innehållet var viktigt och lärolikt och användbart för mig jämfört med någon fornhistoria eller skriva essä om korpen flyger....

Auf Wiedersehen!


Kommentarer
Postat av: Korpen flyger

Tungur knivur.

2009-08-27 @ 20:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0