Barn vs Vuxen

Den här dagen har jag funderat väldigt mycket.
Det började med den bisarra starten som jag redan bloggat om.
Efter det började jag tänka på det där angående växa upp. Vara barn. Vara vuxen. Vara något mittemellan.

Jag skulle till Lkpg idag, men när jag väl var på bussen fick jag ett telefonsamtal. Micapica Danilovicen ställde in det när jag var påväg. Jag hade inte kommit långt så jag hoppade av och gick hem..
Nu varnar jag känsliga läsare, men när jag gick där förkyld och dan fick jag snorigt anfall och tankarna föll direkt på ett barn.

Det skulle vara helt okej för ett barn att gå och snora utomhus. Man tycker inte ens att det är äckligt, utan barnet kan känna snoret mot sin läpp och slicka i sig det.
Om någon skulle se mig det ögonblicket och om jag gjorde samma sak skulle de tycka att det var disgusting.
Jag blev skrämd av tanken och snöt mig direkt.

Jag är inte liten klädd i galoner och då är inte vissa saker självklara.

Tillexempel
på andra saker barn får göra, men inte vuxna är
- Rapa vid matbordet.
Motbjudande om jag skulle göra det. Jag skulle inte få beröm för att jag har ätit mig mätt.
- Fisa högljutt.
Jag skulle inte få en "Nej men oj, nu smattrar det i baken"-kommentar. Antagligen skulle de rynka på näsan.
- Hoppa i sängen.
Barn får kanske inte det, alltid. Men när de kommer till sina mor och farföräldrar blir de tillåtna. Och de skrattar och skrattar. "Jag flyger!". Om jag skulle hoppa i en säng skulle den gå av på mitten. Min farmor skulle inte bli glad. Hon skulle dessutom få bädda igen! Ilandsproblem.
- Dra en katt i svansen
.
Om ett barn drar en katt i svansen får de en larvig tillsägnelse och fnittrar. Katten springer där ifrån, vilket gör att barnet springer efter det. Om jag skulle dra katten i svansen skulle det kallas djurplågeri.
- Spela piano. Om jag skulle dundra högt och hårt skulle folk bli irreterade. Men om barn gör det så "åh, så ung och redan så musikalisk".
- Gå in mer leriga skor i ett nystädat hem.
Om jag går in med det skulle jag få skäll, men ett barn gör det ju inte med flit... Som om jag gör det?
- Tro på tomten och få massor utav paket utav alla.
Det kvittar om det är små löjliga saker, för det uppskattas och barn blir glada. Det blir man visst inte när man blir stor?
Jag gillar små löjliga saker. Jag uppskattar det.


Det barn gör, trots att de får tillsägnelse om det, är gulligt.
Man blir äldre. Vissa saker är inte ok. Barn och vuxna tänker olika, ser saker från olika perspektiv. Det är så det är. Kroppen, hjärnan, allt förändras.

Det kanske verkar som om jag är avundsjuk på barn. Till viss del är jag det. Saker var faktiskt lättare.
Men jag är glad att jag blir äldre och klokare. Tycker synd om Sally dessutom. Han börjar få ont, så det kanske är på tiden att jag blir stor och slutar dra honom i svansen.

Få inte bilden av mig att jag ogillar barn. Jag älskar barn och väntar världens bästa julklapp. Ett till. Nej det är inte jag som ska föda, men faster Karin ska bli faster igen sådär runt omkring jul.
Ser fram emot att ge de där kommentarerna. "Åh, vad bra att du spyr" - rap.  


Kommentarer
Postat av: Jenny

MEN KAN DU SÄGA VARFÖR JULEN ÄR FÖRSTÖRD?



om två dagar är det en månad jag skickade mitt mail btw. kanske dags att glömma det där fjanteriet.. ;)

älskardig <3

2008-11-19 @ 10:00:21
URL: http://jespettersson.blogg.se/
Postat av: jag

du ska inte skriva så innan du själv har tittat i mailboxen! du fick ett mail igår kväll så det så!

2008-11-19 @ 10:48:06
Postat av: Ester

bra skrivet! :)

2008-11-19 @ 12:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0