Eurovision is near

Det är katastrof!
JAG ÄR INTE HEMMA NÄR ÅRETS TÄVLING ÄGER RUM!
Hur kommer det här sig ?!
Jag som är eurovisionnörd i högsta grad, ska vara i örebro och musikera. Visserligen ser jag fram emot det, men det var väl ändå typiskt att det är samtidigt som eurovision.
Samtidigt är inte eurovision nåt att ha längre, seriöst. Det är ändå bara öststatländerna som kommer o visar vart skåpen ska stå o dessutom är det för många länder!
Men trots allt så har tävlingen varit bra en gång i tiden och det finns så mycket grymma låtar.
Kommer ni ihåg dom lika bra som jag ? I dessa eurovisiontider tänkte ja bjuda på mina favoriter genom året, okej då, de senaste 10 åren (mest de senaste 2) för innan var ja inte lika insatt ;)

Det här inlägget kommer att bli långt, nio låtar har ja med, så jag räknar inte med att ni kommer läsa och lyssna på allt. Men vem vet, ni kanske hittar nåt ni gillar!


Tanel Padar, Dave Benton & 2XL - Everybody
 
Året var 2001. Jag var nio år men ändå kommer jag ihåg den här låten grymt mycket, Etlands bidrag.
Den är verkligen ashärlig, man vill bara dansa loss och stå där bland körararna som verkligen röjer.
Spola fram till 2,20 så kmr det bästa - come on.
Inte konstigt att den vann ;) Fast visserligen vad Danmark grymt bra det året också, Rollo King - Never ever let you go.


Josetein Hasselgord - I'm not afraid to move on

Norges bidrag år 2003.
Jag tycker det är så synd att vackra killar som spelar piano inte kan komma någonstans i den här tävlingen. (Se exempelvis Teddis Gärdis). Men den här låten älskar jag, verkligen älskar.
Den är så fin! När höjningen kommer, SÅ GALET SNYGGT! (runt 2,30)
Och Norge som det inte har gått allt för bra i den här tävligen fick verkligen till det det året. Fast det fick dom ju visserligen 2005, som verkligen en av mina favoritlåtar genom eurovisionåren...

...Wig Wam - In my dreams

Okej, de ser hemska ut. Men låten! HÖR NI HUR BRA LÅTEN ÄR ELLER?
Efter att de stod på scenen, röjde och slutade på en nionde plats så lyssnade ja på den här låten i ett halvår efteråt. Och nu när ja tar fram den efter att inte ha lyssnat på den på ett år, ryser jag. Om ni inte klarar av att se deras klädnader, blunda. Halleluja moment. Fantastiskt.
Bra jobbat Norge!


Jakob Sveistrup - I'm talking to you

På delad niondeplats det året kom också Danmark. Den här låten är så himla mysig.
(jag inser nu att vi är inte bättre än öststaterna, eller åtminstone inte jag, som tycker att norden typ har varit bäst...)
Det året var Martin Stenmarck där på våran order. Han var så bra, men det tyckte ju inte europa :(


Walters & Kazha - The war is not over

och samma år, fortfarande 2005 alltså, blev ja kär i dessa grabbar från Lettland.
Mysig låt o så är de söta som socker.  Också en låt som ja nördade i ett halvår efteråt.
De är inte så starka sångare, men det är fint.

Dima Bilan - Never let you go
 
Jag DOG när den här inte vann! Den kom 2a!!
Jag kan visserligen säga att den inspelade versionen är hundra gånger bättre (som är synd). Men han är söt, och uppträdandet är verkligen helgrymt! Balettdansöser och flygel. Det är coolt! Spola fram till 1,50 där det coolaste i framträdandet sker!

Jag kan inte ladda upp fler från 2006, men det året var ju helt fantastiskt!
Anna Vissi - Everything (Grekland)  - vem blir inte rörd när man hör den här fantastiskt vackra låten?
Mihai Traistariu - Tornero (Rumänien) - Jag går fortfarande o trallar på den här discolåten.
Tina karol - Show me your love (Ukraina)
Sidsel Ben Semmane - Twist of love (Danmark) -
en helgalet bra, go låt! Danmarks mysigaste tjej ?!


Magdi Rúzsa - Unsubstantial blues

Nu är vi på 2007. Last year. Mycket bra, dålig vinnare..
Den här låten var helt fantastisk och jag verkligen älskade den! 
Bra jobbat Ungern!


The Ark - The Worrying Kind

Ni känner ju mig. Jag älskar The Ark över allt annat, typ.
Men då de stod där på scenen och gjorde sin grej så gick det inte så bra.
Jag tycker faktsikt det är Finlands fel (där festen hålldes). De kunde inte bjuda på samma smaskigheter som i Melodifestivalen. Och Ola är inget annat än människa, han kan också bli nervös.
Men han gör det ändå, svinbra och jag är inget annat än STOLT över honom.


Eirikur Hauksson - Valentine Lost

Islands bidrag, 2007, gick inte vidare från semifinalen men jag tycker att den här låten var bäst i hela tävlingen.
En riktig rysare.  Jag älskar verkligen den här låten.

2007 var också ett grymt år i eurovisions historia, Dmitry Koldun - Work your magic eyes (Vitryssland) tex var asbra!

Nu så är det slut på videosar. Det var ändå ingen som såg alla.. haha, förutom jag då ^^
Det kommer lite mer, altlså en annan dag. Och då är det om veckans eurovision ;)
Älska eurovision säger jag bara.
Har ni några favoriter? ;)


Hasta la vista!

Kommentarer
Postat av: Schlagermirja

Torneró är den bästa låt som gjorts någonsin! Mitt allra bästa Eurovision-minne är första gången jag hörde den, det var tre minuter av extas!

2008-05-17 @ 22:09:07
URL: http://schlagermirja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0