jul i vårt hus

Jag är riktigt julsugen nu.

Har precis spenderat tiden med att slå in paket. Jag la ner mycket tid och möda på dom och de blev riktigt fina.
I år bestämde jag mig för att ha ett tema på klapparna... Hur kul som helst!

Idag var jag på julgudtjänst (vilken jag även sjöng på) och pastorn hade barnstund. De snackade om krubban, jesubarnet och gåvor. Han sa att om vi ger klappar till varandra, ger vi klappar till Gud. När han ser att vi ger glädje och kärlek till varandra blir han också glad. Jag är sjukt dålig på att förklara, men jag tyckte verkligen det var fint. För mig är det ändå det julen handlar om. I mitt hus läser vi julevangeliet strax innan tomten bankar på och vi sjunger julsånger med annan innebörd än hej tomtegubbar. I mitt hus lever verkligen traditionen vidare, det handlar inte bara om julgran, julbord och kalle anka.

Läste några insändare i tågtidningen Extra. Det var en kvinna som var upprörd över att hennes barn var tvungna att gå till kyrkan för att ha julavslutning. Hon var upprörd över att hennes icke-kristna barn (mest byggt på henne själv antar jag) gick till kyrkan, fick höra julevangeliet och sjunga nu tändas tusen juleljus.
Julen firas utav kristna som icke-kristna, även om den har olika innebörder. 
Julen är ändå en tradition och det finns anledningar till att vi har den och att den alltid har funnits, och därför kan jag inte låta bli att bli depp när jag läste den. So what om man är kristen eller inte, alla firar jul. Traditionen härstammar från en bok, Bibeln, och där man använder Bibeln som mest är kyrkan, av kristna. Julen firas av kyrkan och en gång i tiden var hela sverige kristet. Då spred sig julevangliet och det firades, traditionerna skapades och uppskattas än idag utav barn som vuxna in the whole world.
Är det då så konstigt att man går till kyrkan och har julavslutning? Borde vi inte tacka för en sådan långvarig, uppskattad tradition?

Läste även en insändare där en var upprörd över att en lucia inte kan vara en kille. Det var könsdiskriminerande...

Samhället förändras, men för det måste väl inte allt förändras? Traditionerna, måste de förändras? Om de förändras är de ju inte traditioner längre, eller?

Nä vet ni vad, nu släpper jag det här.
Jag slog in paket, det var det jag gjorde, och mitt tema var kärlek. Kärlekens symbol = hjärta.
Mina paket, som inte är så märkvärdiga är till dom jag uppskattar och som jag har kärlek till och dessa får hjärtan på sina paket. De blev väldigt fina faktiskt om man får säga det själv ^^

Men nu måste jag sova.


Lycka till med julbestyren!


Kommentarer
Postat av: Jenny

jag fick paket med hjärtan på... :)

dagen vart bäst, tack vare dig. ily <3

2008-12-22 @ 17:11:13
URL: http://jespettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0